Vam començar el seminari amb el protocol establert;
Primer, l'Anna va explicar el conte de "Els tres porquets" amb molta expressivitat, es notava que l'havia practicat molt. I la Silvia va explicar el de "La llebre i la tortuga", en general crec que va agradar més quan el va explicar sense llegir, que quan la primera vegada el va llegir, per què feia més expressions i utilitzava paraules seves per explicar-ho, feia que ens fiquéssim més en el conte.
La Imma ens va explicar que sempre que contem un conte em de fer un començament,com per exemple "Hi havia una vegada..." i un acabament, com per exemple "Conte contat, conte acabat (o explicat)" per que els nens sàpiguen quan comences un conte i quan l'acabes. Com no conec molta diversitat de començament i acabaments del contes, m'he informat per Internet sobre això, i he trobat una paginaweb a l'aula virtual on hi han moltes varietats, tant en castellà com en català:
CATALÀ
Per al començament:
* Hi havia una vegada...
* Conte ve, conte va, i si no es mentida veritat serà...
* Heu de saber i d’entendre i d’entendre i de saber que una vegada...
* En un racó del món on tenia nas tothom...
* Vet aquí que en aquells temps en que els ocells tenien dents...
* Vet aquí que una vegada....
* Això era i no era i si és cert bé i sinó també...
* Vet ací que en aquells temps en que les besties parlaven, els arbres cantaven i les pedres caminaven....
Per a l'acabament:
* I conte contat ja està acabat si no és mentira serà veritat.
* I tot això és tan veritat com si no hagués passat.
* I van viure molt feliços i ens van donar molt anissos.
* I vet aquí un gat, vet ací un gos, vet ací el conte fos, vet ací un gos, vet ací un gat, vet ací el conte acabat.
* I tot això que us he explicat, ha passat i no ha passat. Si no ha passat és mentida i si ha passat és veritat.
* I catacric, catacrac el conte està acabat, i catacrac, catacric, el conte ja està dit.
* I conte contat, ja s’ha acabat i per la xemeneia és puja al terrat.
* I conte contat, conte acabat i qui no s’alce no te el cul foradat.
CASTELLÀ:
Para el comienzo:
* Érase una vez....
* Érase que se era....
* Una vez hace mucho tiempo....
* En tiempos de Mari Castaña....
* Muy lejos de aquí...
* En un país lejano....
* Por entonces había un....
* Cuentan que....
* He aquí que...
* En tiempos remotos, remotísimos.....
* Lo que voy a contaros no es un cuento, sino una historia que ocurrió en realidad..
* Cuentan los que lo vieron...
* Allá por los tiempos del rey que rabió...
* Aquel que lo vió corrió y me contó....
* Para saber y contar y contar para aprender.
Para el final:
* Y un ratoncillo llegó, y el cuento se acabó.
* Y colorín colorado, este cuento se ha acabado, y por la chimenea se va al tejado.
* Colorín, colorete, por la chimenea salió un cohete.
* Colorín colorado, este cuento se ha acabado. Me meto por un huequito, me salgo por otro, para que ustedes me cuenten otro.
* Y fueron felices, comieron perdices, y a mí me dieron con el plato en las narices.
* Como dice el cangrejo colorado, este cuento se ha acabado.
* Y entonces, cataplán cataplón, y cataplín, cataplín, hemos llegado al fin.
* Zapatito roto, usted me cuento otro.
* Y colorín colorado, este cuento se ha acabado, y el que no levante el culo se queda pegado.
* Y fueron felices, y comieron perdices, y a mí no me dieron porque no quisieron.
* Cuento contado, de la chimenea al tejado, del tejado al pozo, para que no lo sienta ningún mocoso.
* Este cuento se ha acabado antes de que mis reservas se hayan agotado
Aquí he trobat un exemple d'un contacontes que explica com captar l'atenció dels nens quan expliques contes:
Al xtec hi ha un apartat que está dedicat al món del conte, es molt interessant, hi han contes interactius, contes inventats per nens, contes amb propostes de joc, Contes infantils, clàssics, tradicionals, faules, etc.
Després dels contes, vam parlar dels reculls de notícies sobre l'educació, i l'Imma va portar uns sobre els premis de Catalunya d'Educació, els quals es van donar el 5 d'octubre, que coincideix amb el dia mundial dels docents. En la categoria d'institucions va estar premiada l'Escola de Mestres Blanquerna per haver esdevingut una referència en la formació del professorat.
I parlant de la Blanquerna, vam reflexionar sobre qui era Ramon Llull, i Blanquerna:
-Ramon Llull era un filosof, poeta, místic, teóleg i misioner mallorquí del segle XIII. Les seves obres, de molta qualitat, les escrivia en català, llatí i àrab. Va escriure 243 llibres que incluíen matèries tan diverses com la filosofía (Ars magna), la ciència (Arbre de ciència, Tractat d'astronomia), l'educació (Blanquerna, que inclou el Llibre de Amic e Amat), la mística (Llibre de contemplació), la gramática (Retòrica nova), la caballería ("Libro del Orden de Caballería"), novel.les (Llibre de meravelles, que inclou el Llibre de les bèsties), i molts altes temes, que el mateix autor de inmediat traduïa al árab i al llatí.
-Blanquerna (Llibre d'Evast e Blaquerna) era el protagonista d'una novel.la idealista de Ramon Llull, el qual conduïnt la seva vida mitjançant de seva vocació religiosa, intenta alcançar la perfecció espiritual.
Seguidament vam parlar de la importància del Bloc al seminari, ja que és un espai que ens permet fer la reflexió sobre els coneixements i experiències que hem compartit i sobre les activitats i l'espai de seminari, i també per ampliar allò fet al llarg de les sessions de seminari, treballant l'expressió oral i escrita, així com l'ús de les TIC.
Intervenció de síntesi del bloc
Fa 14 anys
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Animeu-vos a deixar-me comentaris o opinions!